Cijfers social media Nederland

De vorige weken heb ik enkele platformen uitgelegd. In deze blog ga ik de cijfers en zakelijke weetjes over deze platformen uitwerken. Hierbij ga ik kijken naar doelgroep, bereik, advertentiemogelijkheden en verkoopmogelijkheden. Omdat mijn blog op de Nederlandse markt is gericht zullen de cijfers ook gericht zijn op Nederland.

#1:

cijfers facebook

–          Gebruikers: 9.600.000

–          Dagelijks actief: 6.800.000

–          Doelgroep: Groot. 40 jaar t/m 80 jaar

–          Groei/daling vergeleken met 2015 in %: +3%

–          Advertentiemogelijkheden: Ja. Via facebook kan je advertentieruimte kopen. Dit wordt dan als push bericht weergeven gericht op een doelgroep naar keuze.

–          Verkoopmogelijkheden: Ja. Er worden steeds meer Facebook webshops opgericht.

–          Zakelijk Facebook: Telkens meer bedrijven zijn bezig de normale website te laten vervangen door een facebook pagina. Dit gebeurd doordat het via facebook makkelijker is voor jou klanten om met jou in contact te komen.

–          B2C

#2:

youtube cijfers nederland

–          Gebruikers: 7.200.000

–          Dagelijks actief: 1.300.000

–          Doelgroep: Niet gevonden. Dit is moeilijk te meten aangezien je geen account nodig hebt om deel te nemen aan dit social media platform.

–          Groei/daling vergeleken met vorig jaar in %: +8%

–          Advertentiemogelijkheden: Ja. Dit kan je inkopen op bepaalde filmpjes in bepaalde regio’s. Ook is het mogelijk zelf reclames te plaatsen gratis (exclusief productiekosten) alleen heeft betaalde reclame een veel groter bereik.

–          Verkoopmogelijkheden: Directe verkoop in niet mogelijk. Wel link naar website.

–          Zakelijk YouTube: Ja. Dit kan via promofilmpjes die doorlinken naar jouw site. Coolblue maakt hier veel gebruik van.

–          B2C & B2B

#3:

cijfers LinkedIn Nederland

–          Gebruikers: 4.200.000

–          Dagelijks actief: 300.000

–          Doelgroep: Zakelijke connecties en bedrijven. Leeftijd 20+ hoger opgeleid

–          Groei/daling dagelijks gebruik vergeleken met 2015 in %: -25%

–          Advertentiemogelijkheden: Ja. Dit kan via het bedrijfsprofiel of profielen van werknemers. Ook kunnen er op LinkedIn push berichten gekocht worden.

–          Verkoopmogelijkheden: Ja. Dit kan via de sales navigator.

–          Zakelijk LinkedIn: LinkedIn wordt vooral gebruikt als vacaturebank en om op de hoogte te blijven van de laatste weetjes en nieuwtjes in jouw branche of interesses.

–          B2B

#4:cijfers Google+ Nederland

–          Gebruikers: 3.600.000

–          Dagelijks actief: 1.200.000

–          Doelgroep: Niet gevonden.

–          Groei/daling vergeleken met vorig jaar in %: -8%

–          Advertentiemogelijkheden: Ja. Dit kan alleen via Google AdWords. Hierbij kan je berichten van een google+ bedrijfspagina als advertentie inzetten.

–          Verkoopmogelijkheden: Geen directe.

–          Zakelijk Google+: Google+ helpt bedrijven beter gevonden te worden in de google zoekmachine. Als je het bedrijfsprofiel koppelt aan Google Maps en YouTube enzovoort vergroot dit je kansen voor je SEO (zoekmachineoptimalisatie).

–          B2C & B2B

#5:Cijfers Twitter Nederland

–          Gebruikers: 2.600.000

–          Dagelijks actief: 900.000

–          Doelgroep: 40+

–          Groei/daling vergeleken met vorig jaar in %: -10%

–          Advertentiemogelijkheden: Ja. Tweets worden hierdoor gepromoot bij jouw doelgroep.

–          Verkoopmogelijkheden: Geen directe. Wel kan je doorlinken naar jouw website.

–          Zakelijk Twitter: Twitter is niet voor de harde verkoop. Via dit platform bouw je een reputatie op en wordt daardoor vooral vaak gebruikt door grote bedrijven.

–          B2C & B2C

#6:

cijfers Instagram Nederland

–          Gebruikers: 2.100.000

–          Dagelijks actief: 992.000

–          Doelgroep: 20 t/m 39 jaar

–          Groei/daling vergeleken met vorig jaar in %: +37%

–          Advertentiemogelijkheden: Ja. Je kan een post sponsoren zodat gebruikers voor jouw doelgroep deze post te zien krijgen. (Push notificatie)

–          Verkoopmogelijkheden: Indirect. Je kan via Instagram je producten visueel promoten.

–          Zakelijk Instagram: Dit platform is ideaal voor het promoten van producten. Hierbij kan je producten promoten via je eigen pagina en via sponsoring aan bekende persoon op Instagram met veel volgers.

–          B2C

 

#7:

Cijfers Pinterest Nederland

–          Gebruikers: 2.000.000

–          Dagelijks actief: 334.000

–          Doelgroep: 20 t/m 64 jaar.

–          Groei/daling vergeleken met vorig jaar in %: +28%

–          Advertentiemogelijkheden: Verwacht in 2016

–          Verkoopmogelijkheden: Ja. Dit platform is perfect voor de verkoop. Gebruikers kunnen producten op hun prikbord plaatsen die ze willen hebben. Hierbij zit een link naar jouw website. Ook heeft Pinterest nu de sale alert. Dit betekent dat je een melding krijgt als een product op jouw prikbord in de uitverkoop gaat.

–          Zakelijk Pinterest: Goed opkomend platform. Ideaal platform voor verkoop van producten. Omdat Pinterest visueel is opgebouwd is het zeer interessant voor woonwinkels, kledingmerken enzovoort.

–          B2C

 

#8:

cijfers tumblr Nederland

–          Gebruikers: 300.000

–          Dagelijks actief: 113.000

–          Unieke bezoekers per maand: 1.700.000

–          Doelgroep: 15-34 jaar

–          Advertentiemogelijkheden: Ja. Dit kan via sponsored posts, Tumblr Radar en Tumblr Spotlight.

–          Verkoopmogelijkheden: Indirect. Je kan via blogs producten promoten en/of een band creëren tussen klant en bedrijf.

–          Zakelijk Tumblr: Dit platform is ideaal voor de branding van een bedrijf, dienst en product.

–          B2C

#9 :

Cijfers Snapchat Nederland

–          Gebruikers: 1.000.000

–          Dagelijks actief: 541.000

–          Doelgroep: 13 t/m 25 jaar (70% vrouw)

–          Groei/daling vergeleken met vorig jaar in %: +69%

–          Advertentiemogelijkheden: Nog niet komt wel snel!

–          Verkoopmogelijkheden: Nog niet. Platform nu vooral gericht op branding. Er zijn geruchten dat dit in de toekomst wel gaat kunnen.

–          Zakelijk Snapchat: Snapchat is nog niet heel zakelijk ingesteld. Wel kun je je producten visueel promoten. Snapchat is bezig om een verkoop knop toe te voegen,  zodat wanneer jij een leuk product ziet je deze meteen kan kopen.

–          B2C

#10:

Cijfers Foursquare Nederland

–          Gebruikers: 100.000

–          Dagelijks actief: 55.000

–          Doelgroep: 24 t/m 34 (Amerika)

–          Advertentiemogelijkheden: Ja. Op locatie en leeftijd.

–          Verkoopmogelijkheden: Nee. Wel reclame met promotie voor mensen in de buurt.

–          Zakelijk Foursquare: Populair voor winkels en horecagelegenheden zodat klanten hier kunnen inchecken en hierdoor reclame maken voor jou.

 

http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2016-whatsapp-overstijgt-facebook

http://www.obi4wan.nl/blog/2016/1/25/social-media-gebruik-in-nederland-anno-2016.aspx

http://redmax.nl/nieuws/de-laatste-social-media-cijfers-nederland-2016/

https://www.pauwr.nl/social/google-plus-adverteren/

http://falqon.nl/gebruikers-en-de-beste-posttijden-voor-social-media/

https://www.think-online.nl/marketing/vergroot-je-bereik-met-advertenties-op-twitter/

http://www.businessbox.nl/twitter-gebruiken-bedrijf/

http://www.dutchcowboys.nl/advertising/adverteren-op-instagram-nu-mogelijk-voor-grote-en-kleine-bedrijven

https://www.pauwr.nl/social/tumblr-adverteren/

http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/shoppen-op-snapchat-is-binnenkort-mogelijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *