Mobile marketing

mei 19, 2016

mobile marketing uitleg

Het mobiele dataverkeer groeit met de jaren terwijl het internetverkeer via de desktop telkens meer stagneert. Om deze reden ga ik in deze blog de belangrijke punten van mobile marketing aankaarten en de ontwikkelingen en trends in kaart brengen.

Mobile marketing:

Het begrip mobile marketing is niet heel moeilijk te begrijpen dit is kort gezegd: Marketing op mobiele apparaten. Hieronder vallen smartphones, tablets en tegenwoordig ook smartwatches.

Verschillende manieren van Mobile marketing. Iedereen kent de oude manieren nog wel voor er internet was op je mobiel.

  • SMS
  • MMS

Sinds het internet op je mobiel is gekomen zijn er meerdere vormen van mobile marketing bijgekomen. Deze zijn:

  • In Game marketing
  • Mobile web marketing
  • NFC
  • QR-code
  • App

Hieronder een uitleg over de verschillende vormen mobile marketing.

In Game marketing:

Er komen steeds meer spelletjes voor je mobiel. Voor deze games zijn er verschillende verdienmodellen.

  • Advertenties aanbieden met vastgestelde verkoopprijs.
  • Applicatie gratis aanbieden met aanvullende in app aankopen.(Freemium)
  • Applicatie gratis aanbieden met aanvullend abonnement.
  • Applicatie gratis aanbieden met advertenties.

Mobile web marketing:

Dit is simpelweg het adverteren op pagina’s die speciaal gemaakt zijn voor mobiel internetverkeer.

Trend Mobile web marketing:

Een trend in mobile web marketing is AMP. AMP is een speciale browser gemaakt voor mobiele apparaten die daardoor sneller openen. Dit gebeurt door het uitkleden van een pagina. Hierbij worden alle codes die een pagina slomer laten laden in een AMP versie niet werken. Denk hierbij aan iFrames en/of Javascript. Hierbij moet je dus rekening houden bij het maken van mobiele sites.

NFC (Near Field Communication)

NFC

NFC

NFC is een contactloze manier om snel data uit te wisselen. Dit kan van smartphone op smartphone maar wat tegenwoordig veel wordt gebruikt, ook via een chip die geplaatst wordt bij reclames op bushokjes en wc’s. Deze chip wordt geplaatst naast een reclame uiting en als je hier met je telefoon op tikt dan wordt je door gelinkt naar een bepaalde website of applicatie. Ook wordt een NFC gebruikt voor betalingen via je mobiel.

QR-code

QR code

QR code

De QR-code is een soort barcode die je kan scannen waardoor je naar een bepaalde site wordt doorverbonden. Dit is een vernieuwde versie van een traditionele barcode en de voorligger van de NFC chip.

APPS

Steeds meer bedrijven maken hun eigen game app. Dit wordt vooral gedaan om naamsbekendheid te vergroten en een sterkere band met de doelgroep te creëren. Heineken heeft dit al meerdere keren gedaan. Een voorbeeld hiervan is de app van James Bond.

 

Trends mobiele marketing

  1. Steeds meer mensen gaan via hun mobiel informatie opzoeken. Discussies over wanneer een historisch moment heeft plaatsgevonden zijn er niet meer. Zodra zich een discussie voordoet pakt iemand zijn mobiel en weet meteen het antwoord.
  2. Mobiel betalen met de betaalknop en de mobile wallet. Facebook en twitter zijn bezig een betaalfunctie toe te voegen in hun platform zodat mensen aanbiedingen meteen kunnen afrekenen zonder het platform te verlaten. Ook zijn er tegenwoordig wallets op de Apple en android toestellen om direct te kunnen betalen via de telefoon. Verwacht is dat deze functies alleen maar zullen groeien in de toekomst.
  3. Locatiemarketing: Met de mobiele marketing is het makkelijk om reclame op locatie te sturen. Zo krijg je bij de McDonald’s app een aanbieding wanneer je in de buurt bent van een McDonald’s.

 

Bronnen:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/branded-apps-en-aankoopgedrag

https://www.adwise.nl/blog/google-accelerated-mobile-pages.html

https://www.adwise.nl/blog/seo-voor-mobielvriendelijke-websites-opties-en-aandachtspunten.html

https://www.adwise.nl/blog/mcommerce-de-drijvende-kracht-achter-de-groei-van-ecommerce.html
https://www.adwise.nl/blog/klaar-voor-de-mobile-ranking-update.html

4 cruciale micro-momenten voor jouw mobiele marketingstrategie

10 actuele mobiele marketingcijfers in beeld [infographic]

9 Statistics on the Impact of a Mobile User Experience

http://blogs.forrester.com/category/mobile_marketing

Webinar:

https://www.onlineseminar.nl/mobilelunch/webinar/5592/klm-mobile-anytime-anywhere!/#watch

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *