Wat Is LinkedIn?

Wat is LinkedIn

Personal branding

LinkedIn is een Social media platform dat gericht is op vakmensen met wereldwijd meer dan 400.000.000 gebruikers. Dit platform zorgt ervoor dat je je netwerk makkelijk kan uitbreiden en in contact kan komen met vakmensen in jouw vakgebied. Dit doe je door het aanmaken van een profiel. Het profiel wat je opmaakt kan je beschouwen als een Curriculum Vitae. Als je dit profiel hebt aangemaakt kan jij vrienden, zakelijke connecties en bedrijven uitnodigen om bevriend te worden of zij jou.

Dit Social media platform wordt vooral gebruikt om:

  • In contact te komen met andere personen, het vinden van een baan of zakelijke kansen. Dit gebeurt via (aanbevelingen) uit jouw netwerk.
  • Vacatures te plaatsen door werkgevers om juiste kandidaten te vinden. Een soort Social media vacaturebank.
  • Als werkzoekende kan jij via dit platform kijken op het profiel van managers of jullie een gezamenlijke connectie hebben die jullie zouden kunnen introduceren.
  • Via dit platform kan je meedoen aan peilingen en polls.
  • Via groepen die gemaakt kunnen worden op LinkedIn kom je met mensen in contact in jouw vakgebied en interesses.

Doordat LinkedIn zo gericht is op de zakelijke markt zijn de beste tijden om iets te ‘posten’ (plaatsen) op dit Social media platform tijdens kantooruren.

LinkedIn Nederland.

Nederland telt 4.200.000 gebruikers zoals hieronder te zien is en is na Facebook en YouTube het derde grootste Social media platform van Nederland. De voornaamste mensen die gebruik maken van LinkedIn zijn hoger opgeleid. Waarbij meer dan 50% een bacheloropleiding of hoger heeft behaald.

LinkedIn gebruikers

Aantal gebruikers stijgt maar het dagelijks gebruik daalt toch.

LinkedIn gebruik 2016

In Duitsland LinkedIn of Xing?linkedin vs xing

In Duitsland is LinkedIn verhoudingsgewijs een stuk kleiner dan in Nederland. Hier is LinkedIn de strijd aan het verliezen en heeft het Duitse Social media platform Xing de strijd  gewonnen.   Duitsland heeft iets meer dan 7.500.000 gebruikers op LinkedIn en 9.600.000 gebruikers op Xing. Dat is 1/5 van de Duitse populatie. Xing wordt ook gebruikt in andere Duitssprekende landen maar is het populairst in Duitsland. Volgens mij komt dit omdat Duitsers trots zijn op hun taal en deze graag beschermen.  Ben jij dus op zoek naar een baan in Duitsland raad ik aan ook een Xing account aan te maken.

LinkedIn vs Xing Duitsland

Bronnen:

https://mediaweb.nl/blog/7-handige-linkedin-marketing-tips/

http://www.recruitingroundtable.nl/2015/02/23/linkedin-nederland-2015/

http://www.buzzcapture.com/2016/05/aantal-nederlandse-linkedin-gebruikers-anno-2016/

http://www.im-social.nl/social-media-cijfers-nederland-2016/

http://www.recruitingroundtable.nl/2016/01/20/nederlandse-online-vacaturemarkt-in-2015/

http://fs-gefuehl.com/blog/2016/03/08/xing-duitse-linkedin/

http://www.dialoginternational.com/dialog_international/2016/04/will-linkedin-bury-xing.html

http://www.yournextdestination.eu/werken-in-duitsland/werken-in-duitsland-taal-en-cultuurverschillen/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *